Terug

Piet Hein

Intussen ben ik met wat nieuws begonnen nl: met een boot en wel de Piet Hein  het is een motorjacht uit 1937 geschonken door het Nederlandse volk bij het huwelijk van toenmalige prinses Juliana met prins Bernard .Dit model word 110cm lang en 20 cm breed ik heb inmiddels de spanten al uitgezaagd en op de werf plank gezet met de kielbalk het ziet er wel leuk uit kijk maar hieronder.

                            

Hier ben ik weer met een klein verslag over de bouw van de Piet Hein .Ik had eerst bij ons thuis nog een klus met de verwarming en daarna ben ik door gegaan met de boot. De roerkoning heb ik inmiddels geplaatst en verstevigd met een dunne messing plaat aan beide zijden het is anders wel een zwak punt als je er een een busje door boort voor de roeras. Daarna heb ik de eerst planken op de waterlijn bevestigd met klemmen en tevens heb ik de spiegel een schuine kant aangevijld zodat de planken er mooi op aansluiten.

               

                                                                                                  

                      

Hieronder kunnen jullie zien dat ik er nog wel aan werk ik zit dus niet stil zoals je hier boven kunt zien. Er zit echt wel progressie in de bouw van de PIET-HEIN. Ik er enkele huid planken bij aan gelijmd het is toch oppassen dat ik om de roerkoning alles waterdicht krijg dit is soms wel een probleem. Maar ook hier heb ik een beetje  Epoxy Hars bij gebruikt dit is voor zulke hoeken toch een wonder middel. Maar voor dit spul moet ik Henk ook een lid van onze club even aanspreken want ik heb het op. Tevens kunnen jullie zien hoe ik de latjes in het water heb staan kijk maar naar de PVC pijp op de foto hieronder .Zoals je kunt zien ben ik wel een beetje opgeschoten met de bouw .Maar het is wel uitkijken met zo,n gestreken kont en zo,n scherpe boeg om alles mooi recht en waterdicht te krijgen .Tot de volgende keer maar .

                                           

         Nu kunnen jullie hier onder zien hoe het verder verloop van de Piet Hein is. Ik heb nl: bij de boeg en de achtersteven een paar grotere planken gebruikt om dat ik steeds scherper de planken moest draaien En omdat de romp onder de waterlijn zwart is en er boven wit kan ik me dit permitteren Het ziet er nu zo dus uit..

                           

            Ik ben weer iets verder met de bouw van de Piet Hein kijk hieronder maar naar deze mooie foto,s.

                      

                               

        Op de foto,s hieronder kun je zien dat er echt wel gewerkt word hier .Ik heb de romp dicht en het dek in drie delen los er op liggen

            .         

                       

      Piet Hein zijn naam is klein maar zijn daden zijn groot zongen ze dat vroeger niet.? Maar ik geloof dat de boot mooi word of niet?

Ik ben intussen wel opgeschoten met de PIET HEIN Kijk maar hieronder op de foto,s. het is de eerste grond verf laag  die er op zit.

                                          

Ik heb inmiddels ook zij het welles waar nog in een ruwe schets de bolders de ankerlier en de buizen waar de ankerkettingen  doorlopen  en als laatste de verhaalklampen ook deze moeten nog afgewerkt worden en dat zien jullie dan wel weer. Hier plaats ik een paar foto,s. Hoop dat het gaat.                                                      

                                    

Ik heb het dek iets veranderd. Het achter dek had ik uit twee delen en dat is niet zo mooi daarom is het veranderd. kijk maar.

                              

Ook de verhaal klampen en de bolders de ankerlier en de vlaggenmast op de boeg heb ik er los opgezet voor de foto.s. Hier de originele foto,s van de PIET HEIN  Er zit echt maar 1 roer en twee schroeven onder . Dit voor alle critici onder ons.

                                    

                         

       Inmiddels ben ik verder gegaan met het dek zoals het was stond me niet aan en heb het veranderd. Toen kwam ik erachter dat het niet waterpas lag .Nu heb ik de boot water pas op de werkbank gelegd en alles precies uitgemeten en afgetekend Kijk maar naar de deklijn die ik er nu volgens de tekening op gezet heb.

 .            

                                       

                                

         Ik ben nu met de opbouw van de kajuit en de salon bezig daar kan ik nog wel even mee verder maar zoals jullie kunnen zien lukt het wel.

                              

                           

                          

Hierboven zien je hoe het er nu voorstaat ik alles er nog los opgezet om te kijken of alles goed is .En ik word ook zoals je ziet gecontroleerd door ons gevederd vriendje deze heeft het druk met andere dingen daar zitten 6 jongen in en dat vlak naast mijn werkplaats is wel leuk dacht ik. Het is een Pimpelmees.  Dit even als een geintje er tussen door. Hier onder volgen nog een paar opname,s van het verloop met de bouw van de PIET-HEIN.

                      

 

               

               

Zoals je hierboven kunt zien heb ik de raampjes er uit gestoken en nu plak ik er plastik Uprofiel in en dan is het strak en het lijkt na het schilderen net een kozijn.

               

               

Zoals jullie kunnen zien hierboven heb ik van de PIET HEIN de romp van binnen en buiten een kleurtje gegeven. Ook heb voor het schilderen de patrijspoorten er in geboord Nu kan ik me met de boven bouw bezig houden. Daar zit nog werk zat in we hoeven ons niet te vervelen. Hier onder kun je de patrijspoorten zien.

                             

Er word aan de Piet Hein wel gewerkt zoals jullie hier kunnen zien .Ik heb de davits voor de speedboot en de zeiljol  gemonteerd . Ook het zonnedek is een begin aan gemaakt. En op het dak van de kajuit heb ik een luchthoorn een schijnwerper en de bakken voor de positie lichten gemonteerd.

                            

Het zonnedek is al klaar en de bolders zitten er op het begint  steeds meer op meer op de Piet Hein uit te zien. Bekijk de foto,s maar hieronder.

                              

       Ik ben eerste Paasdag naar het Maritiem museum in Rotterdam geweest met de vrouw .Ze hadden mij verteld dat de Piet Hein daar zou liggen. Dat was dus niet zo ze was een dag ervoor vertrokken maar de suppoosten van het museum wisten niet waarheen .Dat was een teleurstelling.  Toen heb ik in het museum maar foto,s gemaakt van het schip en zag ik ook veel nieuws zoals de kleur van de schoorsteen en de bijboten Hier onder links is mijne en rechts is van het museum .

        .  

Zie het verschil van de modellen rechts is van het Maritiem Museum Rotterdam . En links is mijn model zoals jullie kunnen zien mis ik nog vakmanschap. Ik ga nu verder met het interieur van de Piet Hein . Dat is nog een behoorlijke klus . Alles de stoelen tafel en banken zijn heel gauw te groot. Bekijk maar eens hoe je het vind.

                                         

                                   

De foto linksonder dat zijn de 2 telegrafen Ze hadden nl een dubbele besturing daar. Eentje stond er in de kajuit plus eentje boven op de kajuit.

                               

                    

Dit zoals jullie hierboven zien is de stand van de bouw van de PIET HEIN .Ik heb er ook een paar detail foto,s er bij geplaatst n.l. van de bijboten en ankermotor en de dubbele besturing boven op de kajuit, en de schoorsteen plus de lucht happers.

Hieronder foto,s van de maiden trip van de PIET-HEIN hij vaarde mooi alleen nog een paar kleine onvolkomen heden veranderen kijk maar.

                   

                    

De eerste is op een paar kleinigheden goed verlopen zoals de schroef assen hebben iets resonantie dat is verholpen .De servo voor het roer moest andersom geschakeld worden . Het voornaamste hij is waterdicht en hij licht mooi op de waterlijn dat is het tot nu toe. Nu nog de reling en het accupakket vast zetten met klittenband en de  vaarregelaar ook . Ik heb donderdag 27 Aug. avonds gevaren met de Piet Hein en nu bleek dat ze toch te diep ligt dus ik heb haar opnieuw getrimd en licht ze mooi op de water lijn .

                 

  Hier zie je dat ze duidelijk te diep licht . Maar dit is nu verholpen op de volgende dag dat ik er mee vaar zal ik een foto maken tot ziens Frits.

 Hieronder is dan het eindresultaat te zien van ong;1 jaar bouwen. Ze ligt nu goed op de waterlijn ik vind haar mooi .Nu maar wachten op reacties .

                                                 

Nou heb ik reacties niet zozeer op het vaar gedrag van de PIET HEIN maar op   de motoren ze nemen bij onbelast varen al 7 Amp: het zijn Mabuchie 540 ik had de accu,s wel heel snel leeg. dit is allemaal nagemeten door onze accu experts van de club Berend Jan en Minne en op advies van die twee komen er nu andere motoren in .Ik heb deze gelijk van Minne gekregen betalen komt later wel. Als deze motoren er in zitten horen jullie meer van mij Ajuus. Deze klus heb ik nu klaar kijk hier onder. Dan zien jullie de motoren die ik heb vervangen en de nieuwe die gemonteerd zijn.

                

  Hierboven de oude Mabuchie deze hadden al snel mijn accu leeg. De rechter foto laat ik de nieuwe motoren zien. En deze nemen bij onbelast draaien maar 1.3 Amp: af en dat is goed weer een probleem minder.                  

                          

                        Nu zien jullie hieronder twee foto's uit de Machinekamer van de Piet-Hein 1:1

               

           

         Terug