Terug

Militaire voertuigen

                                                                                                        

Zoals je ziet heb ik er 2 nieuwe pagina,s bij gedaan nl. Militairenvoertuigen en Vakantie. anders word het onoverzichtelijk. Ik hoop dat je het leuk vind.

                                   

Hierboven ziet u de International Type KB11.De twee takel wagens zijn de DAF YB616 en de chauffeur ernaast ben ik dit was geen goede beurt van mij.

                                       

Hier de YB616 beter in beeld gebracht dit was bij een oefening in Vroomshoop Overijsel in 1962 Het lijkt mooi weer en daar is niks mis mee. ofwel?

                                     

Hierboven zien jullie het bivak van ons .AAT 102   Transport. Cie: En rechts alle jongens en het kader van ons tweede peloton. Leuk voor het nageslacht..              

                        

Dit is de zo favoriete Jimmy ofwel de GMC type CCKW zoals jullie kunnen zien op de button op de linker foto. Daar zijn er toen ong.  60.000 van gemaakt.    

                                   

Zoals hierboven zagen die zelfde GMC na een grondige verbouwing er uit in de burgermaatschappij .Omgebouwd van tweeŽnhalf tonners tot zeven tonners.

                            

Hier zie de Willy Overland .Je ziet nu alleen nog bij Keep One Rolling. En wat ik rechts in de kraan heb hangen is een Nekaf jeep de vervanger van de Willy,s.

                   

Zo gaat dat bij een restoratie van een jeep bij de echte vakman maar vooral liefhebber van deze voertuigen er word niets over het hoofd gezien.                        

Zoals je ziet gaan ze echt rigoureus te werk bij deze hobby ze sparen niks .Zelfs als ze honger hebben willen ze een echte HOT DOG. Lekker toch.

                  

Links zie je mij bij de berging opleiding in de Kromhout kazerne in Utrecht op een DAF 616.Recht bij de parate hap op de Wittenberg Kazerne met een Daimond Tiger .De jongens die ook op staan zijn 3Monteurs en een BEVO man ofte wijl een magazijn pik zo hete dat toen geloof ik.

                              

Hier linksboven zie de Daimond Tiger iets duidelijker .Dan iets heel anders n.l. een Dragline gemonteerd op het chassis van een GMC .Ook dit kwam je in de burgermaatschappij weer tegen Wij konden zo kort na de oorlog alles gebruiken en waren dan ook heel handig in het ombouwen van elk voertuig.

                              

Dit is de lichtste combinatie een jeep met daar achter een trailertje gekoppeld.

                         

Dit zijn dus duidelijk zand wagens die ingezet werden bij het Amerikaanse Genietroepen voor aanleg van wegen etc: Heel simpele kippers wel mooie.

      

Hier enkele uitvoeringen van brandweer auto,s een Chevi en een Dodge en een die trof ik in het brandweer museum in Borculo .Ik weet het merk niet meer..

                             

Hier boven zien we enkele Ducks te wachten op restoratie of op een koper .En rechts een pompwagen van de brandweer uit Amerika .Apart spul toch he.

                                            

Nog een paar uitvoeringen van brandweer auto,s links zie je een Mack en rechts een Chevi Toch mooi dat zoiets bewaard is gebleven .Dat kan meestal alleen bij mensen die of verschrikkelijk veel ruimte en wat geld is dan ook niet verkeerd .Of verslaafd zijn aan deze mooie hobby we moeten blij zijn dat ze bestaan dit soort  anders was alles allang weg geweest en dat zou toch jammer zijn .Tenminste zo denk ik er over. 

 

                

Dit zijn Chevorlet daar werden vroeger in de naoorlogse jaren ook kippers op gebouwd waren mooie korte en zeer wendbare vrachtwagens.

                                  

Dit zijn zoals de Amerikanen zeggen Ducks Ofwel Amfibie voertuig ze rijden zowel op straat als .En ze kunnen ook varen mooie voertuigen.

                           

  Dit is een Half Trackheel goed inzetbaar in zeer ruw terrein.En rechts zien we een paar verschillende gevecht wagens ook aparte voertuigen. Maar nu zal ik hieronder een paar foto,s plaatsen van het Nederlandse leger en ook Nederlandse makelij.Dit zijn dus voertuigen uit de lichting 61-3 en verdere                                     

Deze hierboven is een D.A.F. Y.B.616 een break down    en daar naast dat is een dikke DAF  een DAF 328veel bij de artillerie gebruikt door Marinus uit Borne Daarom heb ik hem er bij geplaatst de beste man zit nu als touringcar chauffeur als ik het goed heb bij Arke in Enschede Toch heel wat anders.  

                                                                                Hier zie je een DAF 314                                                         Dit is een web of een DAF 126 aangedreven met wormkasten bij de wielen .Net zo is dit bij de DAF 328 ook met wormkasten dit zijn de enige voertuigen in mijn tijd met met deze aandrijvingen ze waren wel heel fel met hun grip in het terrein.

                     

Hierboven ziet u twee Jeeps links is een Willy,s en daarnaast een Nekaf. En op de rechter foto een DAF jeep veelgebruikt de MP in het leger.

                                

Dit zijn 2dikke DAF,s zo werden ze in het leger genoemd omdat ze een log uiterlijk hebben Het type is DAF 328 dit is z,n echte naam.

                          

Zoals jullie hier kunnen zien werden de DAF 328 ook omgebouwd tot brandweer auto Hij kan ook bijna bij elke brand heel kort in de buurt komen.

                          

Hier zie een duidelijk verschil tussen  een Wart Le France links en rechts een Daimond Tiger En dan hieronder links een YB616DAF.

                         

Deze hier boven waren in mijn diensttijd bij de AAT de kranen waar ik mee gewerkt heb Alleen in Utrecht bij de berging opleiding hadden we geen DAF YB 616 Maar alleen die Amerikaanse.             

      Hier volgen omgebouwde militaire  voertuigen tot burger voertuigen

                                     

 

Hier zie je ook een voorbeeld van hoe de militaire voertuigen werden omgebouwd voor de burger maatschappij Het betreft hier een Bedford uit het Engelse leger. Hij rijd nu voor een Belgische transporteur zo te zien. Zo zijn er tal van voorbeelden te zien zoals hieronder een GMC uit het Amerikaanse leger.

                                                             

                                                           

Zo zie je hier dat er in de burgermaatschappij heel veel gebruik werd gemaakt van om gebouwd leger materiaal en de GMC en de REO wel het meeste .Dat kun je hier boven en hier onder wel zien. Wij hadden zelfs een KB11 International truck bij Gebr: Heerbaart  rijden.

                                           

Hier boven zie je dus de REO ui het leger en hoe dezelfde REO  na de ombouw er uit zag als burger voertuig .Met zo'n wagenpark werd Nederland na de oorlog weer opgebouwd .Zo zijn er heel veel staaltjes huis vlijt te zien op menig OLD TIMER show. Die zijn beslist de moeite van een bezoek waard.

               

Hier ziet u een kraan uit het leger  WART LA FRANCE om gebouwd om in de burgermaatschappij dienst te doen En rechts een Daimond Tiger uit de bergingsopleiding in Utrecht.

                                                             

Hierboven zie twee dezelfde Dodge vrachtwagens dit type werd ook veelvuldig uit de dump gekocht en voor de wederopbouw gebruikt. Er werden meestal NETAM kippers opgebouwd en dan de zandput in je kon toen met een lading van 4 kubiek zand met dit beestje ver komen. Je kunt er niet hetzelfde van verlangen als van een GMC of een REO maar toch deed hij het goed het was een geliefd merk waar er veel van rondtoerden in Nederland. Wij bij de Gebr:Heerbaart in Hengelo hadden er twee een korte met een kipper met Jantje Kolenbrander achter het stuur En een lang chassis met een vaste bak en daar reed Benard Breukers mee hij reed alleen stenen van steenfabriek Morselt uit Borne en Overbeek uit Hengelo aan de Steenbakkersweg.

                                    

Hier boven zie je dus duidelijk wat er in de burgermaatschappij met een GMC gedaan is .Deze rechts op de foto ben ik met een collega aan het redden van de ondergang. Tevens is dit de GMC die ik voor mijn model gebruikt heb. Hij is van Antoon en Edwin Heerbaart uit Hengelo (O) Vanwaar nu deze interesse in dit project?En waarom staat dit onder het item militaire voertuigen?Deze GMC is een van de 11GMC van de Gebr:Heerbaart uit Hengelo en deze en die anderen heb ik samen met Henk Heerbaart en Herman Nijhuis  helpen opbouwen dit is dan wel 40 jaar gelden en dat kun je aan deze wagen wel zien..Toch blijft het wel voor een groot deel een leger voertuig van daar op deze plek .En de locatie waar het gebeurd is natuurlijk bij de zoon van Henk  bij Antoon Heerbaart hij heeft daar de ruimte voor en het gereedschap zodat ik samen met zijn broer Edwin deze klus kan klaren. Het verslag van dit project kunt je lezen onder het hoofdstuk .RENOVATIE.

           

Zoals jullie kunnen zien op de afbeelding hierboven werden er bij de GMC fabrieken ook andere types gebouwd dan deCCKW353 ook mooi toch.

                        

Hierboven zie je een Willy's typ:Hotchkiss met een diesel motor een 1900cc Peugeot dat loopt wel prima maar bij Keep Them Rolling vinden ze hem niet zofijn IVM de diesel die hier onder de motorkap gehuisvest is .Ik persoonlijk vind het wel een mooie Jeep maar ja geen echte Willy's Overland .Het feit dat deze op de auto ambulance staat komt omdat we op weg zijn naar de keuring om er een kenteken bij te krijgen wat dus ook gelukt is .Het is ook een perfecte jeep die door Edwin zelf is gerestoreerd is waar ik hem soms een beetje mee geholpen heb Het is een prachtige auto die prachtig rijd en goed zijn werk doet en waar Edwin en zijn zoon Tim heel blij mee zijn .Ik denk als Tim 18 jaar is dat hij dan spaart voor deze Hummer jeep hier onder. Wat een verschil met de Willy.s,rechts.

                    

Terug