Terug

DE KEMPENAAR OMGEDOOPT IN JOLANDA

Maar nu ben ik begonnen aan een binnenvaart schip nl: een Kempenaar. 1:75 dit is een maat die nog in een doorsnee luxe auto past. De spanten heb ik al uit gezaagd en nu ben ik bezig die dingen op de kop te monteren op een plank. Zodra ik foto;s heb zet ik ze op  deze site.   

                                  

                                    

                                             

Ik heb ze nu nog los op de kop staan op de kielplank. Maar ik heb al wel het binnen werk van de spanten er uit gezaagd en ook de uitsparing voor de kielbalk heb ik eruit gezaagd. Dit alles staat nu op de kop  los op de kielbalk  .De volgende stap is nu dat er uit een beuken plank latjes worden gezaagd van 2mm dik en 8mm breed. En daar heeft Henk een clubgenoot een prachtige machine voor thuis staan. En die was ook bereidwillig om die klus voor mij op te knappen waarvoor nog hartelijke dank Henk. De latjes zijn klaar en liggen in de werkplaats. Na inspectie van Henk en Reinhard blijkt dat de spanten op de werfplank nog wat beter in lijn gezet moeten worden en dan kan het schuren beginnen alvorens ik de romp kan betimmeren. De kiel heb ik ook nog verstevigd daar waar de schroefas uit de romp komt. Er komt nog een massieve boeg en kont aan daarvoor moeten er twee spanten verwijderd worden eentje voor en eentje achter. Het is nu 4april en de spanten heb ik net zolang op zitten schuren totdat alles mooi recht is .Er steekt als ik met mijn timmermansoog er langs kijk niets meer uit .Toen heb de eerste twee spanten bij de boeg verwijderd en een massieve voorsteven van gemaakt.                                                         

                                                                            
                                                                                                                                                                                                                                                                                       Hetzelfde heb ik met de achterstevengedaan hij   (of is het een zij ?)heeft dus een massieve kop en kont. Nu heb ik vanmiddag een pvc buis gekocht met een eind dop deze heb ik er opgelijmd en als dit is uitgehard dan giet ik hem vol met water en gaan de latjes voor de romp er in en doe ik een poging om een mooie romp te maken. Als dat lukt horen jullie het nog wel en als het niet lukt ook .Nu heel wat anders ik wilde deze 3 foto,s er mooi tussen zetten daar ben ik wel een uur mee bezig geweest dat wilde maar niet lukken .Toen de hulp maar ingeroepen van Mark de buurjongen toen was het zo opgelost waarvoor hartelijke dank Mark. Wat dat betreft heb ik nog wel vaak hulp nodig is het niet van Mark dan is het wel van ROY dat is de andere buurjongen. En zo redt ik het wel met een beetje van mij en een beetje van de buurt, Het is nu Zondag 10 April en vanmiddag gaan we met de club MBVDN. weer beginnen met de eerste wedstrijd van dit seizoen Dit houd in dat de Oceanic van de plank gehaald is de afgelopen week en verplicht groot onderhoud gepleegd is. De accu moest achter de lading en zo hier en daar zat er wat los dat gelijmd moest worden. En nu maar hopen op een goed wedstrijd resultaat en goed weer bij ons op het club gebouw wat het eigenlijke zwembad Het Tuindorp is .Dit is de mooiste locatie die ik ooit gezien heb voor een club als de onze. Wat de bouw van de Kempenaar betreft ik ben nu bezig met de romp af te werken met beuken latjes .Deze staan in een pvc koker met water waar ik elke dag een plankje uit haal voor links en een voor de rechter kant. Deze lijm ik er op en spijker ze bij elke spant nog vast. Het geheel krijgt al aardig de vorm van een binnenvaartschip .Maar om even terug te komen op de wedstrijd van vanmiddag het was niet al te best weer .Zo goed als droog heb ik de eerste heat gevaren met als resultaat 19 strafpunten .Toen stopte het met zachtjes te regenen en begon het hard te regenen .Na de koffie zijn we aan de tweede heat begonnen met als resultaat 10 strafpunten .Niet slecht voor de eerste wedstrijd. De Maandag hierop ben ik weer met de boot verder gegaan . De onderkant heb ik nu op ong: 4cm. dicht het ziet er al behoorlijk realisatie`s uit. Inmiddels ben ik zoals je kunt zien op deze foto"s hieronder ik heb de romp nu helemaal dicht..Hij is nu 3 keer geschuurd en gelakt met epoxy hars. Dit ziet er al behoorlijk uit. Op dit moment licht de romp op de werkbank uit te harden om nog een keer geschuurd te worden. En daarna van de werfplank af halen om de spanten dan op maat af te zagen.

                                                                     

Nu doet zich het volgende voor n.l. Het is nu toch wel 24 uur geleden dat ik alles in de epoxy heb gezet en het is nog niet helemaal droog het pikt nog iets. Ik vond het ook wel vreemd dat de hars in het potje nadat ik flink geroerd had toch iets korrelig uit ging zien. Dit was bij de eerste keer dat ik het gebruikte niet zo. Ik wacht nog wel een dag af heb nog zat  andere dingen  te doen. Ik heb inmiddels de spanten tot dek hoogte verwijderd en met een fretje heb ik alles op maat gebracht. wat de epoxy betreft ben ik niet de enigste Henk had zijn hele voorraad ook kapot. Maar hij zou wel voor een oplossing zorgen. Dus Henk kennende hoef ik hier niets te regelen bij voorbaat dank hiervoor. Őn tussen heb ik niet stilgezeten Ben hout wezen halen en heb het voordek uitgezaagd en exact op maat geschuurd. Dit heb ik ook gedaan met het voordek dit is het stuk dek waar de ankerlier komt te staan. Nu ben ik begonnen met het uitzagen van de roef en de stuurhut. Als ik  dit klaar heb zet ik de foto:s wel op deze site. Wat dat uitzagen betreft hiervoor had ik gewoon triplex dit was dan wel van berkenhout maar van een en een halve m.m. dit laat zich niet buigen. Toen heb ik maar berken vliegtuig triplex gekocht niet te veel want dat vind ik nogal prijzig Een plaatje van 1 meter bij 55 cm. 19 euro dat viel tegen..Maar nadat ik dit gebruikt had blijkt toch dat het beter te bewerken is. Je kunt het mooi met een stanleymes uit snijden en daar ben ik nu mee bezig. Ik vind het wel monnikenwerk maar het ziet er wel leuk uit. Dat monniken werk viel wel mee ik heb de stuurhut klaar daar heb ik nog een roer in gemonteerd en een klein stoeltje voor de schipper dan hoeft de arme man niet de hele dag te staan. Daarna heb ik met de nieuwe epoxy van Henk de hele romp 2keer behandeld en heb nu goede hoop dat het goed komt.

                                        

                              

Zoals jullie nu kunnen zien lijkt het al aardig op een Kempenaar. Ik heb voor de foto alles nog op zijn plaats gezet dan lijkt het wat De bedoeling is dat ik nu met het dek bezig ga maar ik zet nog niets vast .Dat komt wel als alles op z'n plaats zit de b:v. de verlichting en de mast de ankerlier enz: enz:.Als jullie zien dat ik iets niet goed doe laat het a.u.b dan weten via het gastenboek. Er zijn vast nog wel schippers of andere vaklui die hier meer ervaring mee hebben dan ik BVD. Ik ben inmiddels al op vakantie geweest .Ik ben maar begonnen met het uitzagen van de roef en een schoorsteen en nog veel meer van die kleine details zoals de trapjes drie stuks en van die zijkantjes langs de kajuit ik weet niet hoe die heten. De servo voor het roer heb ik ook geplaatst en de roer assen moet ik nog afwerken. De motor heb ik een andere koppeling tussen geplaatst op advies van Joop en Hans. zo zie je maar weer dat je nooit te oud bent om te leren. Nu ben ik met de interieur verlichting aan het stoeien dat is ook van dat kleine priegel werk maar het lukt al aardig .Ik heb even een beetje gespioneerd bij Henk Weites en dan doe je echt wel een paar goeie ideeŽn op en die gebruik je dan maar. Nu zijn jullie weer aardig op de hoogte van deze bouw ik zal er ter zijner tijd een paar foto;s bij plaatsen. Het is nu al Oktober als ik dit zit te schrijven en de verlichting in de roef en stuurhut zijn op de plaatsen waar ze horen. Inmiddels heb ik het kraantje waarmee de roeiboot en de luxe auto mee van boord gehesen word ook gemaakt en gemonteerd .Voor de kraan heb ik een 5mm buisje gebogen en er een schijfje voorin geplaatst en er een handlier opgemonteerd dat geheel achter vast aan de roef geschroefd tevens een Audi er bij gezet het lijkt net echt. Voorop en achter zit een ankerlier plus twee ankers voor het lijkt er nu een beetje op een Kempenaar. Omdat ik problemen heb met mijn site kan ik nu geen foto,s plaatsen. Maar Mark de buurjongen is m,n netwerk beheerder(klinkt dit mooi He) en wil vandaag even langs komen en het op lossen. Dit komt omdat mijn server Wesowe Internet Services plotseling mijn frontpage er uit gooit lekkere jongens zijn dat daar in Tilburg. Maar dit word vandaag opgelost hoop ik .Dan komen de foto,s ook..Ik been nu bezig met dek te maken en dat gaat al aardig. Maar dat zien jullie dan wel.                                                       

                                

                                  

Zoals je ziet werkt het allemaal weer op de site alleen moet ik er nog wel aan wennen. Intussen ben ik op vakantie in de buurt van Arendonk[B] een binnenvaart schip tegen gekomen en heb er voor de bouw van mijn model snel een paar foto,s van gemaakt. Nu kan ik zien wat er nog moet veranderen. Maar op de club werd me ook al op het een en ander gewezen wat de schaal betreft .Zo had ik aan boord een auto die te klein was en de kraan die de roeiboot van boord moet hijsen kan dat zo niet toch is dit detail exact volgens tekening Klaas ik heb dit nog even nagemeten en het model is precies zo als getekend staat dus dat laat ik maar zo.Ik ben nu begonnen met de positie verlichting hiervoor moest ik twee gaten frezen bij de gang om de stuurhut heen nu heb ik twee bakjes in elkaar gelijmd en komen dan weer in die uitgefreesde gaten dit moet nog gebeuren morgen misschien. De uitslag van m,n roer moet ik ook nog mee bezig want het roer slaat soms vast. Dit komt volgens Minne omdat ik m,n slag te groot heb dus moet dit ook nog gebeuren .Ik wil er wel volgend seizoen mee wedstrijden mee varen. Maar zien of dit lukt denk het wel. De slag voor het roer is veranderd. Nu heb ik inmiddels ook de den geplaatst en een midden erf zo heet geloof ik de ruimte in het midden van de boot waar de schipper zijn verf en ander gerei kan opslaan. De balk die midden over het ruim loopt moet ik nog maken van een H balkje van 8mm dan kan ik de luiken erin schuiven dan kan er aan de zijde van de den een klamp onder en klaar is ook deze klus .Ik heb nu ook een zoek lamp voor op geplaatst Tevens ben ik met epoxy een beetje te royaal geweest en nu lost mijn schilder werk op bij het voordek. Moet ik weer wachten tot dit is uit gehard en kan ik het weer glad schuren. Maar vanmiddag laat ik het bad vol lopen om te zien hoeveel gewicht er in moet om hem op de waterlijn te krijgen.

                          

                        

Dit is dus de eerste keer dat hij in het water licht. Ik heb nog geprobeerd of Z.K.H.Prins Alexander de tewaterlating wilde verrichten maar zijn agenda liet dit niet toe .Heb ik het maar zelf gedaan ik moet zeggen dat ik er wel een goed gevoel bij heb over gehouden. Nu de geluidsinstallatie er in zit is het wachten op de man die Mn geluid op de MP3 speler zet dat is John de Froe hij is de specialist op dit gebied. Het is n.l de bedoeling om op de ene luidspreker Franse accordeon muziek te laten horen terwijl de andere luidspreker het geluid weergeeft van een 6cyl: scheep diesel dit is volgens de expert mogelijk .En dat wacht ik maar af dan .Intussen ben begonnen met de voorbereiding voor de dekluiken en de voor roef te maken Het is nu weer een week later als ik dit tik. De roef heb ik nu ook klaar en ben nu begonnen met de maststeun deze word aan de roef bevestigd. Dit doe ik met een klein koperen U profiel waarin de mast neerklapbaar is .Het gaat aardig nu de mast heb ik van die eet stokjes van de chinezen deze komt goed met de maat over een. en het komt ook nog ten goede voor de internationale samenwerking met de Chinezen. Even heel iets anders er heeft ene M.Verhaeven in mijn gastenboek naar tekeningen voorde bouw van binnenvaart boten .Nou beste NVM. die kun je bestellen bij de N.V.M. adres is info@modelbouwers.nl. Ik hoop je hier mee van dienst te zijn geweest . en nog bedankt voor het bezoek aan mij site tot ziens. Ik ben echt benieuwd wat het geworden  is                                                                                                                                                                                                                                      

Hierboven zie je dat het toch redelijk opschiet met de bouw van m,n Kempenaar ik wacht nog op de geluid opname,s van John de Frou maar dat komt wel.

                 

Het ziet er een beetje kaal uit maar als de naam Jolanda op de boeg en achtersteven staat dan lijkt het heel anders samen met de totale aankleding van de boot. Ik ben er intussen niet zo heel veel mee opgeschoten gisteren heb ik van AŽronaut de lampjes kunnen ophalen en van de week heb ik de plankjes binnen gekregen waar ik de luiken van wil maken. Dus ik kan nu wel weer verder met de schuit .Maar niet eerder dan dat wij hier met z,n allen Sinterklaas hebben gevierd dit is elk jaar vaste prik hier .We geloven ook nog in de goed heiligman maar dat komt omdat we dan iets krijgen van die ouwe heer._Nu zijn we bijna weer een week verder en ben ik erachter gekomen dat op de plek waar het heklicht moet komen een vlaggenstok zat helemaal fout dus werd slopen en weer veranderen. Ik heb het geluk dat er hier in Hengelo een haven is zodat ik er zo nu en dan een beetje kan spioneren hoe het allemaal hoort .Ik heb alles geschilderd in de kleuren wit en zwart dat hangt te drogen boven de kachel in de schuur .Morgen gaan we dus verder En ja hier ben ik weer ben bezig met van dat vervelende priegel werk lampjes in de mast solderen en de draadjes eerst door de mast doorvoeren en dan alles aansluiten dit vind ik rot werk .Als jullie mijn handen zien dan begrijp je dat .Het zijn van die kolen schoppen echt niet geschikt voor dit werk maar het is toch gelukt. Weer een tevreden mens alles doet het. Daarvoor heb ik vanmiddag ook het goede soldeer tin met harskern aangeschaft en 6stuks oplaadbare penlights. hiervan maak ik twee pakketjes van eentje  voor op het schip en eentje achterop. Met allebei goed afgezekerd zodat ik hier geen storing of kortsluiting krijg. Dan ga ik een begin maken aan de luiken.

                  

De Jolanda is nu wat de verlichting betreft helemaal af. Ik heb er in de werkplaats een foto van gemaakt alles brand perfect precies zoals het hoort.

                          

                  

Zijn dat lampen of niet.  Nu de luiken nog en dan varen. Hoop ik zo. Foto technisch niet zo,n beste opname maar alles brand. Hierbij bedoel ik dus de lampjes,dat jullie niet denken dat ik de hele zooi in de fik heb staan. De luiken heb ik nu ook af op het schilderwerk na. De bedoeling is om langs de luiken een hoek profiel te laten om slaan zodat de luiken in een handeling vergrendeld zijn Dit heb ik in de haven bij ons in Hengelo wel eens gezien en nu hoop ik dat het ook bij mij lukt. Nu even heel iets anders nl. het geluid waar ik het over had dit word door John de Froe verzorgd hij is de expert op dit gebied. Hij belde mij net voor een uur terug dat het geluid van die 6cyl: motor en de valse musette accordeon muziek alles had hij af en het klonk prima. Dat zijn de mannen die je nodig hebt nogmaals hartelijk bedankt voor dit knap staaltje geluid technieken we zullen het horen op Donderdag avond op de club ik kan niet eerder tot Mn spijt. Hier zijn nog een paar opname,s van de Jolanda.

                    

Zoals jullie kunnen zien gaat met de" Jolanda"al aardig de goede kant op zo hier en daar nog een paar dingetjes en dan is het zover dan gaat zij mee naar de club .Kunnen de heren boten bouwers er hun oordeel over vellen. Ik hoop dat het niet te hard word . Nu het is zo ver ik heb de"' Jolanda"meegenomen naar de club om de geluidsinstallatie te monteren. Het is gelukt er komt uit een luidspreker het diesel geluid en de andere een falset musette dit is accordeon muziek en samen klinkt dit goed. Er is een luidspreker die ik vervang en dan alles op de goede plaats monteren een beetje structuur in de boot dan lijkt het een beetje overzichtelijker en de kans op storingen word toch kleiner dan .                          

                                                 

Toen ik bezig was met alles een beetje te structureren kwam ik er achter dat toen ik de ontvanger en zender aan zette dat de roer servo niet in zijn  o stand stond .Dit moest dus opnieuw afgesteld worden. Daarna moest de ontvanger een mooi plaatsje krijgen en de vaartregelaar ook. Nadat dit gelukt was moesten de accu,s een plaatsje krijgen. Het snoer van de roer servo moest verlengd worden. Daarna alles aan gezet en ging het roer in het midden staan ook weer opgelost. Nu is het geluid aan de beurt. De mp3 speler moet  een plaats hebben en 2luidsprekers ook. Dit word nog een heel probleem want het ruim van de "Jolanda" is bijna vol maar ik denk dat dit probleem ook wel opgelost word. Het einde nadert al behoorlijk en als het Zondag as. niet vriest gat met een beetje geluk de proefvaart in het kinderbad gebeuren We zien wel waar het schip strand al hoop ik niet dat dit letterlijk gaat gebeuren. We hopen op een goede vaart. Ja toch. Om te beginnen ging de proefvaart niet door omdat er een dikke ijslaag op ons club water lag en nog ligt dit word dus even uitgesteld ik heb er een goed gevoel over. En wat het geluid in de boot betreft dit kan niet mooier. Het is precies zoals onze audio expert JOHN de FROE het bedoeld heeft een prachtige weergave van die 6cyl:SLK diesel en op het andere kanaal de Valse Musette dat geeft een heel mooi geluid. Daarvoor nog hartelijk bedankt John en dit allemaal voor 2bakjes koffie en een bedankje. Maar van dat laatste had hij een hele zolder vol.  Nu maar wachten op het dooien. Hier onder zie jullie het begin en het einde van de bouw van een Kempenaar op een paar klusjes na.

                                                

Afgelopen Zondag ging ik vol goede moed met Mn bootje naar de club om de "Jolanda"in het water te laten zakken en er de eerste proefvaart mee te maken. Dat pakte wel anders uit dan ik verwacht had. Ik deed de muziek aan dat was prima toen legde ik haar in het water en hing ze over naar stuurboord toen ik dat verholpen had, een kwestie van accu,s verplaatsen , Zette ik de zender in z,n vooruit en kwam er haast geen beweging in de boot veel te weinig toeren dit had ik eigenlijk niet verwacht van die monoperm. Meegenomen naar huis en nu ben ik bezig hier een andere motor in te bouwen. Tevens maak ik hem wat lichter ze lag wel wat diep ik had het water in het gangboord staan. Ik heb nu de boot lichter gemaakt door alles met een accu te doen. Daardoor licht ze nu beter op de waterlijn. en dat ziet er ook mooier uit. Toen heb ik haar in het bad gelegd .En zoals je kunt zien onder op de foto's gaat de schroef goed tekeer ik geloof dat ze dat het zog noemen. Als ik het fout heb hoor of lees ik het wel. Tevens heb ik achter de stuurhut ook een mast geplaatst stond zo op de tekening. En heb ik de antennedraad voor de ontvanger van de voormaast naar deze mast laten lopen heb ik in ieder geval een goede ontvangst. Bij de proefvaart ging ik een paar maal voor en achter uit toen sprong er een zekering uit dit vond ik nogal vreemd daar ik alles met 3AMP: had af gezekerd. Blijkt er op de door gebrande zekering geen 3 te staan maar een  E deze E had ik voor een 3aangezien.Het was een hele lichte zekering voor mij onbekend. Misschien weten jullie het.

                           

Hier onder zie je haar bij de geslaagde maiden trip van de "JOLANDA"bekijk het maar.

                        

 

Vanavond 9Nov gaan we met z,n allen nachtvaren met de club onderling dit is altijd een gezellig avondje en dan zie je de meest vreemde outfit van de boten op het water de zijn er bij die de hele kerstboomverlichting in de strijd gooien en dat is wel een mooi gezicht in het donker. Ik zal er morgen wat foto,s bij doen is wel zo mooi.

                             

                                            Zo ziet ze er uit op de diepvries in de werkplaats straks op de grote plas is het echter.

               

            Hier boven zien je twee foto,s die genomen zijn tijdens het nachtvaren op onze club vijver  HET TUINDORP .                                                        

                              

                                   Terug